Postat de catre: Viorel Vasile
Obiective smart ? Poate deja te gândeşti: “iar un subiect despre obiective SMART ”, “dar ştiu bine cum să îmi fac obiective SMART”, “ da ştiu, că trebuie să fie pozitive, la timpul prezent şi să le scriu într-o agendă”. Toate aceste lucruri îţi sunt familiare. Însă grijă mare atunci când suntem familiari cu anumite lucruri, pentru că omitem aspecte importante şi de aceea avem sentimentul că nimic nu mai merge sau faci tot ceea ce ştii dar rezultatele întârzie să apară. Din acest articol vei afla care este M.A.P.A pentru a-ţi atinge obiectivul, vei reuşi să îţi aduci mai multă claritate în setarea obiectivelor şi vei reduce semnificativ numărul obiectivelor NEREALIZATE. Sunt multe persoane care suferă de sindromul NewYearGoals. Cu alte cuvinte la începutul anului îşi scriu în telefon sau în agendă cele mai ambiţioase dorinţe și la sfarșitul anului își dau seama că ce și-au propus nu coincide deloc cu ce au realizat. Absolut toate proiectele, toate şedinţele la care ai participat sau de fiecare dată când mergi la un client, înainte de toate începi cu un obiectiv. Poate că în unele cazuri nu sunt verbalizate sau nu le scrii pe o agendă clar, dar de fiecare dată, conştient sau inconştient, ai un obiectiv SMART. Deci ce sunt și cum definim aceste obiective SMART?
Obiective SMART pe scurt!
Un obiectiv SMART devine SMART (inteligent ) abia atunci când este atins. Până să fie atins trebuie să treci prin anumite etape. Un obiectiv nu se va realiza niciodată doar dacă îl vei scrie în agendă sau în telefon. Îţi voi arăta pe scurt cum să îţi scrii un obiectiv şi M.A.P.A de care ai nevoie pentru atingerea obiectivului. După cum probabil cunoşti deja acronimul SMART este un acronim al caracteristicilor considerate esențiale pentru corecta formulare a unui obiectiv. Aceste caracteristici sunt următoarele: S – specific; M – măsurabil; A – (de) atins/abordabil; R – relevant; T – încadrat în timp
1. Specific
Înseamnă că în momentul în care îl scrii ştii exact ceea ce îţi dorești. Răspunde la întrebările: Ce anume îţi doreşti să realizezi? Ce anume doreşti să atingi? Ce rezultat vrei să obţii? Exemplu:”Vreau să cresc numărul de clienţi din categoria A”
2. Măsurabil
Înseamnă că un obiectiv poate fi cuantificat, fie cantitativ, fie calitativ. Răspunde la întrebările: Când ştii că acest obiectiv a fost atins? Cum poţi să măsori ceea ce vrei să obţii? Exemplu: “Vreau să cresc numărul de clienţi din categoria A cu 20%”
3. Abordabil/de Atins/realizabil
Înseamnă că un obiectiv poate fi într-adevăr atins. Răspunde la întrebările: Cum poate fi acest obiectiv atins? Ce paşi vei face pentru a fi realizat ? Se poate atinge acest obiectiv ? Exemplu: Aşa nu : “Vreau să cresc numărul de clienţi din categoria A cu 20% într-o singură zi.” Se poate obţine însă nu într-o singură zi. Aşa da : “Vreau să cresc numărul de clienţi din categoria A cu 20% într-o lună.”
4. Relevant
Înseamnă că realizarea obiectivului are sau contribuie cu un impact major. Raspunde la întrebarea: Merită efortul pentru a-ţi atinge obiectivul? Când ne gândim la relevanţă trebuie să luăm în calcul că obiectivele fac parte din un alt obiectiv major. Mă va ajuta pe mine faptul că îmi cresc numărul de clienţi din categoria A cu 20 %?
5. Încadrat în Timp
Înseamnă că obiectivul conține și dată până la care este prevăzut a se realiza. Răspunde la întrebarea: Când va fi acest obiectiv finalizat? Exemplu: “Vreau să cresc numărul de clienţi din categoria A cu 20% în 3 luni de azi înainte.” Succesul în viaţa începe prin a-ţi seta obiectivele care să fie semnificative pentru tine și care te ajuta să crești de la o perioada la alta. Dacă te gândeşti la obiectiv gândeşte-te ca şi cum ar fi deja un obiectiv atins. Gândeşte-te la rezultat, ce anume îţi doreşti să obţii atât cantitativ cât şi calitativ. După ce ţi-ai scris obiectivul, specific, clar, pozitiv şi la timpul prezent poate te întrebi: “Aşa, şi acum ce fac? Cum realizez ceea ce am scris aici pe agendă?”
Visul tău îţi stabileşte obiectivele; obiectivele îţi trasează acţiunile; acţiunile tale dau naştere rezultatelor; rezultatele îţi aduc succesul.
Autor - John C. Maxwell
Obiective SMART + M.A.P.A care te duce la finalizarea obiectivelor.
De aceeam am creat M.A.P.A care te va ghida pas cu pas şi îţi va arăta ce este cel mai important pentru orice obiectiv pe care îl vei targeta de acum încolo. M.A.P.A este la fel un acronim care vine în completare, astfel încât aceste obiective SMART să devină realitate. Este drumul cel mai scurt de la OBIECTIV la REZULTAT
1. Motivaţia
Atunci când te gândeşti ce vrei să obţii este important să te gândeşti şi la motivele pentru care îţi doreşti acel lucru. Trebuie să-ţi rapsunzi la întrebarea DE CE îţi doreşti acel lucru? Clarificarea rezultatului reprezintă motorul, iar descoperirea motivelor pentru care îţi doreşti să obţii acel lucru, combustibilul, reprezintă primul şi cel mai important pas spre realizarea acestor obiective SMART.
Multe persoane îşi scriu obiectivele pe agende sau tot felul de post-it-uri însă nu le atingem sau le atingem greu. Găsim tot felul de scuze: “că nu ai timp”, “că nu ai chef”,” că nu ai banii sau resursele necesare pentru a realize acel obiectiv”. Dar te-ai întrebat vreodată care este motivaţia de a face acel lucru? DE CE vrei să obţii ceea ce îţi doreşti? Poate că de aceea, cele mai multe obiective au “murit încă din faşă” pentru că nu aveau acel “combustibil”, acel DE CE?
2. Acţiunea
Cunosc persoane care mi-au spun că de mâine se lăsă de fumat, sau de mâine se vor apuca de sport. Pentru unele persoane este uşor să facă aceste lucruri însă pentru altele imposibil. Diferenţa dintre aceste 2 persoane o face puterea de decizie. Decizia de a face un lucru prinde contur abia în momentul în care faci primul pas. Nu poţi spune că a fost o decizie bună sau rea până nu acţionezi într-un sens. De aceea consider că orice decizie care nu este urmată de cel puţin o acţiune este doar un VIS.
Dacă ai ajuns până în acest punct înseamnă că ştii clar, vizualizezi, simţi rezultatul şi mai mult decât atât ţi-ai rostit de câteva ori motivele pentru care îţi doreşti acel lucru. Einstein spune că “Imposibilul devine posibil atunci când cineva vine şi face acel lucru pe care tul îl consideri imposibil”
Rezultatul, este primul pas!Preia controlul călătoriei către atingerea obiectivului
3. Plan
Ca să acţionezi inteligent ai nevoie de un PLAN. De cele mai multe ori ştii bine ceea ce îţi doreşti, ţi-ai identificat clar şi motivele pentru care îţi doreşti acel lucru însă totuşi sunt multe cazuri în care nu duci la bun sfârşit obiectivul. Intervine o undă de îndoială. Această îndoială poate fi tradusă prin: nu îți dorești cu adevărat ceea ce ți-ai dorit sau ţi-l doreşti mult însă te îndoieşti de capacitatea ta de a obţine acel lucru.
De aceea un alt ingredient important după ce îţi setezi clar obiectivele şi identifici motivele pentru care îţi doreşti acel lucru este să îţi conturezi un PLAN. Atunci când ai şi un PLAN faci diferenţa între a vrea ceva şi a vrea ceva sufiecient de mult astfel încât să nu te opreşti la primul obstacol.
4. Acuitate
Dacă ți-ar spune cineva în detaliu câte lucruri dificile trebuie să faci ca să termini o facultate, restanţe, să inveți în fiecare zii, să participi la seminarii, cursuri până seara târziu, mii de pagini de învăţat sau un master în domeniu, cred că ți-ai pune un semn de întrebare dacă vrei să mai faci acea facultate sau masterul. În momentul în care ne dorim cu adevărat ceva, este important să ramînem concentrați pe rezultat. Din păcate de cele mai multe ori suntem concentrați pe procesul de a ajunge la rezultat. Dar important este să rămânem concentrați pe rezultat. Putem obține același rezultat în moduri diferite. A acţiona inteligent şi a-ţi cunoaşte clar rezultatul te va ajuta să îţi dai seama care sunt acţiunile pe care le vei păstra astfel încât să te ajute să-ţi atingi obiectivul.
Invitatia ta pentru a deveni un Maestru in Vanzari
De-a lungul anilor am văzut cum aceste unelte ma ajuta foarte mult. Și cred că, dacă te afli aici, este pentru că-ti doresti să ai mai mult succes în vanzarea de zi cu zi.
Poti învăța aceste metode care si-au dovedite eficienta și le poti folosi în mod constant pentru ati creste vanzarile si nu numai.
De la Obiectiv la Rezultat este doar unul din primii pași în călătoria ta de a deveni un un om de vanzari profesionist.
Pentru a primi GRATUIT acest ghid de la Obiectiv la Rezultat completează formularul de mai jos
Mult Succes!